Feu compres en línia de manera segura

Cada vegada es fan més compres en línia. Google ajuda els consumidors a trobar els productes de diverses maneres. Si bé no controlem el contingut del web, volem ajudar els consumidors a fer compres en línia de manera segura. La gran majoria de les transaccions en línia es completen sense problemes, però en alguns casos pot haver-hi riscos. Per això, hem creat aquesta pàgina, que conté consells i eines útils per fer compres en línia.

Consells de seguretat

  • Si és massa bo per ser veritat, sol ser mentida. Compareu els preus amb productes semblants que es venguin en un altre lloc. Si hi ha una diferència de preu significativa, aneu amb compte. Informeu-vos sobre el venedor i feu preguntes sobre l'estat del producte. Els llocs que ofereixen productes amb un gran descompte, que contenen errors gramaticals i faltes d'ortografia i que mostren imatges de mala qualitat dels llocs oficials dels propietaris de les marques poden ser llocs de venda de productes falsificats. Vigileu: alguns llocs de venda de productes falsificats imiten el lloc del propietari de la marca copiant-ne el disseny, fent servir imatges similars i noms de domini que inclouen el nom d'aquesta marca.

  • Busqueu informació sobre els venedors que no conegueu: si és la primera vegada que compreu un producte a un comerciant, comproveu si és legítim. Per exemple, investigueu-ne l'historial comercial i cerqueu al web opinions o ressenyes d'altres compradors que hagin adquirit productes d'aquest venedor. Els comerciants legítims han de proporcionar informació de contacte perquè us hi pugueu dirigir en cas de tenir preguntes o problemes amb la transacció (per exemple, una adreça postal, un número de telèfon de contacte o una adreça electrònica). Molts llocs que venen productes falsificats solen tenir URL que semblen oficials, amb frases com "[marca]envenda.com" o "oficial [marca].com". Podeu consultar a WhoIs, un registre de llocs web, qui és el propietari del domini.

  • Feu servir una forma de pagament que protegeixi el comprador: en molts casos, les companyies de targetes de crèdit limiten la responsabilitat del client pel que fa a les compres en línia en casos de frau. Alguns sistemes de pagament en línia no comparteixen tot el número de la targeta de crèdit amb els venedors per tal de protegir millor l'usuari.

  • Llegiu la lletra petita: abans de fer la compra, familiaritzeu-vos amb les polítiques d'enviament, de garantia i de devolució del venedor. Algunes botigues ofereixen reembossaments complets mentre que d'altres cobren càrrecs per reposició o només donen vals de compra.

  • Deseu un registre de la transacció: mantenir un registre digital o en paper de les transaccions grans us pot ajudar a l'hora de fer alguna devolució o de presentar una reclamació si s'efectuen càrrecs no autoritzats al compte.

  • Eviteu els llocs web compromesos i estigueu atent a la barra d'adreces del navegador: si en fer clic a un enllaç se us redirigeix immediatament a una altra pàgina, és possible que el lloc web estigui compromès i que contingui programari maliciós. El programari maliciós, com ara els virus, els cucs i els cavalls de Troia, pot instal·lar programari no desitjat a l'ordinador de manera silenciosa. Alguns llocs web compromesos no us redirigiran automàticament a una altra pàgina, però és possible que continguin contingut irrellevant o brossa. Com a precaució, podeu comprovar la barra d'adreces per assegurar-vos que els enllaços en què feu clic us dirigeixin a les pàgines correctes.

  • Escriviu les adreces web confidencials a la barra d'adreces del navegador: no navegueu a comptes confidencials fent clic en un enllaç ni copiant i enganxant les adreces. Escriviu l'adreça web manualment i assegureu-vos que introduïu l'adreça correcta, ja que alguns llocs que utilitzen errors tipogràfics deliberats semblen iguals que els originals, però s'han configurat per interceptar la informació del compte de l'usuari.

  • No introduïu informació personal a llocs sospitosos: si un lloc us demana més informació personal de la necessària per comprar un producte o rebre un servei (p. ex., informació del compte bancari, respostes a preguntes de seguretat o contrasenyes), desconfieu-ne, ja que poden ser indicadors d'un intent de pesca (suplantació de la identitat). Alguns llocs són una rèplica exacta del lloc oficial, fins i tot els logotips i els textos, però són llocs fraudulents dissenyats amb l'únic objectiu d'obtenir la vostra informació personal. A continuació us oferim alguns consells per evitar els llocs de pesca (suplantació de la identitat) i per informar-ne.

  • Feu servir contrasenyes segures: no utilitzeu la mateixa contrasenya per a diversos comptes i recordeu que les heu de canviar de manera periòdica, especialment si sospiteu que el compte pot estar en perill. Consulteu més consells per triar una contrasenya segura.

  • Feu servir només connexions segures per enviar informació: cerqueu a la barra d'adreces el tipus de connexió https:// (i la icona del cadenat, si feu servir Google Chrome o Internet Explorer) quan envieu informació confidencial, com ara els números de la targeta de crèdit o del compte bancari. Si accediu a comptes financers, comproveu que el lloc web compti amb un certificat de validació estesa. Si en té, el nom de l'URL o del lloc web es mostren de color verd a la barra d'URL de molts navegadors actuals, la qual cosa significa que l'organització que gestiona el lloc web està validada.

  • No realitzeu transaccions financeres en ordinadors públics: no inicieu la sessió en comptes que continguin informació financera confidencial (p. ex., comptes bancaris o de targetes de crèdit o llocs web de comerç) en ordinadors públics o compartits. Si accediu a aquest tipus d'informació mitjançant un ordinador públic o compartit, tanqueu la sessió per complet i la finestra del navegador un cop hàgiu acabat.

  • Assegureu-vos que rebeu el que heu pagat: un cop rebeu la comanda, doneu-hi una ullada ràpida per assegurar-vos que tot sigui com ha de ser. Com més aviat gestioneu un cas de frau, més possibilitats teniu de resoldre'l de manera positiva.

On podeu obtenir més ajuda?

Hi ha diverses organitzacions que poden ajudar els consumidors en el procés de denúncia i resolució de reclamacions.

Better Business Bureau (Organització per a la millora del negoci) i National Consumers League (Lliga nacional del consumidor) proporcionen informació als llocs web següents: http://www.bbb.org/pittsburgh/migration/bbb-news-releases/2012/12/counteract-counterfeiting-and-shoddy-knock-offs-on-the-internet/ i www.fraud.org (en anglès)

La Comissió Federal del Comerç (FTC) dels EUA gestiona les reclamacions relacionades amb pràctiques comercials injustes o enganyoses. Si voleu presentar-hi una reclamació, visiteu http://www.ftc.gov/ftc/contact.shtm

Si voleu presentar una reclamació contra una empresa estrangera, podeu presentar-la a la pàgina http://www.econsumer.gov/ (en anglès)

A la Unió Europea, la Xarxa de Centres Europeus del Consumidor ajuda els consumidors a solucionar els problemes relacionats amb compres transfrontereres: http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm (en anglès).

Eines de seguretat

Descobriu cinc funcions de seguretat en línia de Google que us ajudaran a fer que els vostres fills naveguin de manera segura per Internet.

Comptes de Google

Augmenteu la seguretat del vostre compte de Google

Per afegir un nivell més de seguretat al compte de Google, activeu la verificació en dos passos. Mitjançant l'activació d'aquesta verificació, Google enviarà un codi d'accés al vostre telèfon mòbil quan algú provi d'iniciar la sessió al vostre compte des d'un ordinador desconegut. Això vol dir que si algú roba o endevina la vostra contrasenya, no podrà iniciar la sessió al vostre compte perquè no té el vostre telèfon. Així podeu protegir-vos amb una dada que coneixeu (la contrasenya) i amb una cosa que us pertany (el telèfon).

Més informació

Accediu a la configuració fent clic al vostre nom o a la imatge de l'extrem dret i, a continuació, feu clic a "Compte".

A la part superior, feu clic a "Seguretat". Al quadre "Contrasenya", feu clic a "Configuració" al costat de "Verificació en dos passos".

Accedireu a una guia pas a pas que us orientarà durant el procés de configuració.

A continuació, tornareu a la configuració de la verificació en dos passos. Reviseu els paràmetres i afegiu números de telèfon alternatius.

Ja heu acabat. La propera vegada que entreu, rebreu un SMS amb un codi de verificació.

Chrome

Navegueu pel web en privat

Podeu utilitzar el mode d'incògnit del navegador Chrome de l'ordinador, la tauleta o el telèfon per navegar per Internet en privat. Amb el mode d'incògnit, les pàgines que visiteu i els fitxers que baixeu no es registren ni a l'historial de navegació ni a l'historial de baixades de Chrome.

Més informació

Feu clic al menú de Chrome a la barra d'eines del navegador → Feu clic a Finestra d'incògnit nova.

S'obrirà una finestra nova amb la icona d'incògnit a l'extrem. Per sortir-ne, només heu de tancar la finestra.

Comptes de Google

El vostre compte de Google, la vostra manera de fer

A la pàgina de configuració del compte, podeu veure els serveis i la informació associats al vostre compte de Google i canviar-ne la configuració de seguretat i de privadesa.

Més informació

Per accedir a la configuració, feu clic al vostre nom o a la vostra imatge a l'extrem dret i, a continuació, feu clic a "Compte".

Comptes de Google

Rebeu una alerta si el vostre nom es mostra al web

L'eina Presència a Internet us pot ajudar a entendre i gestionar què veuen els usuaris quan us cerquen a Google. A més, us ajuda a configurar Alertes de Google per poder controlar si apareix informació vostra en línia i suggereix automàticament termes de cerca que potser us interessarà tenir en compte.

Més informació

Inicieu la sessió al compte de Google i aneu a la secció Presència a Internet.

Feu clic a "Gestiona les alertes de Google" i, a continuació, feu clic al botó vermell per crear una alerta.

Es mostrarà el vostre nom al camp de text. Feu-hi clic per veure més suggeriments d'alertes.

Feu clic a "Afegeix" per afegir una alerta. Feu clic a la icona de llapis per editar una alerta i a la icona de paperera per suprimir-la.

Al quadre desplegable Freqüència, seleccioneu la freqüència de les alertes.

Comptes de Google

Gestió de les dades emmagatzemades al vostre compte de Google

En el Tauler de control de Google es mostra què hi ha emmagatzemat al compte de Google i es proporciona una visió general de l'activitat recent del compte. Des d'una única ubicació, podeu veure fàcilment la vostra informació i l'activitat, i podeu accedir a la configuració de serveis com ara Blogger, Calendar, Documents de Google, Google+ i molts més.

Més informació

Aneu a Tauler de control per veure un resum de les dades associades al vostre compte de Google i administrar la vostra configuració personal.

Des d'aquí podreu veure i gestionar les dades emmagatzemades al vostre compte de Google.

Mostra més eines de seguretat